Börja simma

Simning är en aktivitet som många kanske ägnar lite tid åt emellanåt. Men det kan också vara en väldigt hälsosam hobby att skaffa. Den som gillar simma men kanske inte gör det så väldigt ofta kan tjäna mycket på att börja göra det regelbundet. 

För att få en helkropps träning på gymmet måste man ofta växla mellan flera olika stationer. Simning ger detta med en enda träningsform och belastar inte kroppen lika mycket som många andra träningsformer. Simträning är perfekt för den som vill bygga upp konditionen och också redan känner sig bekväm i vattnet.

I simning finns ett par olika simsätt. Bröstsim är det man först får lära sig och fungerar absolut bra i simträning. Ryggsim kan också fungera, men det kan vara svårt att lära sig simma rakt när man inte kan se var man är på väg. Det bästa för konditionsträning är dock crawl, men det är inte lika lätt att lära sig rätt teknik som bröstsim. Det sista simsättet är fjärilsim, men det är det absolut jobbigaste simsättet och de flesta bemästrar detta simsätt sist av alla.

Simning är ingen materialsport men det kan fortfarande vara bra att köpa sig en baddräkt just för simträningen. Har man lågt hår vill man nog också skaffa en simmössa. Ett par simglasögon är också väldigt bra att ha för att slippa klor i ögonen. Upplever man besvär med öronen när man simmar finns det skydd som designats speciellt för simning.

Det behövs inte mycket uppvärmning inför ett simpass, igen då det är en väldigt skonsam träning för kroppen. Allt man egentligen behöver göra är att börja simma lugnt i början. Att värma upp genom att simma förbereder också musklerna på det mest passande sättet. Stretching är inte något man normalt sett behöver efter passet, men om man känner sig lite stel kan det kännas bra att stretcha något.